Elektronisk rekvisisjon

Her finner du informasjon om hvordan du som helsepersonell kan rekvirere pasientreiser elektronisk, samt innlogging til NISSY.

En person i hvit frakk som arbeider på en datamaskin

Behandlere som er tilknytt​et helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk.

Løsningen gir rask og sikker formidling av informasjon fra behandler til transportør. Du kan rekvirere i pasientreisers eget system for elektronisk rekvirering, NISSY.​ Det er også mulig å rekvirere via mange av de største journalsystemene.

 

For å rekvirere en pasientreise, må du som behandler ha en bruker i systemet for rekvirering. Det er bare behandlere som er tilknyttet helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk. I tillegg må behandlingsstedet du jobber ved være registrert.

Bestille ny bruker eller nytt behandlingssted i NISSY

Dette er en oversikt over hvordan en elektronisk rekvisisjon i NISSY lages, og hvordan bestillingen sendes til Pasientreiser. Ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak på 05515 ved behov for opplæring i bruk av NISSY.

Velg "Ny rekvisisjon" fra startsiden i NISSY. Herfra følges stegene ved å klikke på de ulike stegene øverst i bildet eller velge "Neste". I høyre meny ses et oppsummert bilde av hva som er gjort så langt.

Klikk her for veiledning i pdf

Vær oppmerksom på at en feil i en elektronisk rekvisisjon kan generere feil type transport for pasienten. Vær derfor nøye med utfyllingen!

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak på 05515​. 
 
Utenfor Pasientreisers åpningstid kan Norsk Helsenett kontaktes på telefon 24 20 00 00 hvis brukeren din er sperret. Det er en forutsetning at du er registrert med e-post eller mobilnummer i NISSY.​ Det er ikke mulig å bestille transport ved å ringe dette nummeret. ​

I de tilfellene behandleren ikke har tilgang til elektronisk rekvirering, for eksempel ved nedetid, skal rødt rekvisisjonsskjema på papir benyttes som reserveløsning.​

Her kan du bestille røde rekvisisjonsskjema

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt lokale helseforetak på 05515 ved spørsmål om rekvirering. Pasientreiser vil hjelpe med nødvendig informasjon som oppsett, bruker-ID og passord. 

For spørsmål om oppsett og teknisk løsning i behandlerens journalsystem, må den aktuelle systemleverandøren kontaktes. 

​Det er laget brukermanualer og lynguider for å hjelpe helsepersonell med elektronisk rekvirering.

Disse kan lastes​ ned i PDF-format ​fra linkene under:​​​​

    • Glemt passord eller deaktivert bruker?

      Dersom man skriver passordet feil mer enn tre ganger vil bruker bli deaktivert. 
      Man kan aktivere sin egen bruker igjen ved å trykke bytt/glemt passord, hvor man kan få tilsendt et nytt passord på telefon eller e-post.

    Sist oppdatert 02.02.2024