Pasientreiser på EHiN
12.-13. november finner du Pasientreiser HF på EHiN - norges ledende konferanse for digitalisering av helsesektoren.
Hva synes dere er det viktigste /mest interessante som skjer i norsk helsesektor akkurat nå og i tiden fremover?
- At innbyggerne logger seg inn ett sted, på Helsenorge, og finner så å si alle tjenester der, er avgjørende for at vi skal lykkes med digitaliseringen. Å være en nær samarbeidspartner for Helsenorge, er viktig for oss, i Pasientreiser HF, og noe vi er svært stolte av. For de fleste markerer reisen både starten og avslutningen på en behandling derfor er det avgjørende at pasientreiser ses i en sammenheng med andre tjenester, slik som henvisninger, og timeinnkallinger.
Hva er de største utfordringer i den digitale transformasjonen innen helse? Og hvordan kan dere bidra?
- De digitale løsningene må være brukervennlige, det er helt avgjørende at de treffer målgruppene, og lages så enkle at de fleste innbyggerne rett og slett foretrekker å bruke digitale løsninger framfor manuelle, og tungvinte prosesser. Det samme gjelder løsninger som medarbeidere i helsesektoren skal benytte. Løsningene må være like enkle å ta i bruk som en app på telefonen.
Hvilke trender innen e-helse ser dere som spesielt lovende eller betydningsfulle i de kommende årene?
- Det kan kanskje høres rart ut, for meg som administrerer en ordning for de som må reise til og fra behandling, men jeg heier veldig på at flere skal få slippe reisen. Ved at flere undersøkelser og kontroller i helsetjenesten digitaliseres, frigis verdifull kapasitet hos helsepersonell, men også hos oss. Det gjør at vi, i Pasientreiser, kan hjelpe de som virkelig trenger det. Og ikke minst at helsemidlene kan gå til behandling, og ikke reise.
Kan dere gi oss noen konkrete eksempler på innovative løsninger eller prosjekter innenfor helsesektoren som dere har vært involvert i nylig?
- Vi utvikler nå en ny løsning for rekvirering av pasienttransport. Denne gjør at behandlere kan gi pasienter som trenger det, en attest med varighet inntil ett år, som gjør at pasienten selv kan bestille reisen sin på Helsenorge. Slik frigjøres den verdifulle tiden til helsepersonell, og pasienten får selv bedre kontroll på reisen sin. Frem til i dag har dette krevd ressurser fra behandlere som har lagt inn reisebestilling for hver reise en pasient skal ha, mens pasienten kanskje har kjent på usikkerhet på hvorvidt reisen er bestilt, når bestilt transport kommer, og om sjåføren vet hvor hen skal kjøre.
Hvordan planlegger dere å engasjere og involvere samfunnet og pasienter i utviklingen av helseinnovasjon?
- For oss er det avgjørende at pasienter bruker de tjenestene vi utvikler. Vi legger derfor stor vekt på brukermedvirkning under utviklingen. Vi har et svært kompetent brukerutvalg, bestående av representanter fra alle de største brukerorganisasjonene. Vi har egne møter med hele utvalget vårt for å få råd både når det gjelder drift og utvikling. I tillegg har vi et tverrfaglig innbyggerforum der vi har med brukere, og et samarbeidsforum der det sitter representanter både fra helseforetak, regionale helseforetak og brukere. Også i foretakets styre sitter det to brukerrepresentanter. Målet vårt er at gjennom slik brukerdeltakelse blir brukerne en naturlig del av våre arbeidsmiljøer og deres stemme en avgjørende part når vi digitaliserer pasientreiseområdet.
Hvorfor har dere valgt å være EHiN-partnere?
- For oss er det viktig å synliggjøre hvordan vi aktivt bidrar til vår felles helsetjeneste, og løfter Helsenorge som den naturlige inngangen til alle digitale tjenester. Her kan vi møte både helsersonell, og få deres erfaringer med våre tjenester, samtidig som vi også kan informere EPJ-leverandører og andre tekniske miljøer om hvordan vårt teknologmiljø jobber for å løse fremtidens digitale løsninger. Altså både noen å lære FRA, og noen vi kan lære bort TIL.
Hva ser dere mest frem til på EHiN 2024?
- Det er alltid hyggelig å treffe flinke fagfolk på EHiN. Og i år gleder vi oss spesielt til få snakke om den nye rekvisisjonspraksisen vi har utarbeidet