Webinar til helsepersonell
Informasjon om ny måte å bestille pasientreiser på
Her finner du opptak, presentasjon og svar på spørsmålene som ble stilt under webinaret holdt av Pasientreiser HF i mars og mai.
Er det sånn at for reiseattest med bruk av bil må det være minst 10 kilometers reise?
- Nei, hvis man har en reiseattest får man reisestøtte på reiser under 10 km også
Gjelder reiseattest for de med ekstra spesielle behov som alenetransport i taxi?
- Ja, behandler kan angi de spesielle behovene pasienten har på attesten.
For reiseattest med bil, er det sånn at der må være spesielle behov eller gjelder det kun hvis en skal til et behandlingssted. Sånn som alle som kjører til fysioterapi hos oss skulle egentlig hatt en reiseattest og fått igjen for reisen?
- Reiseattest gjelder for de pasientene som har behov for bruk av bil på reisen av helsemessige grunner. Da kan man få dekket tilleggsutgifter ved bruk av bil, som bom, parkering og ferge, og reiser under 10 km/til lokal minstetakst. Pasienter som ikke har behov for bruk av bil på reisen skal ikke få en reiseattest, men de kan søke om å få reisestøtte til pasientreiser hvis reisen er over 10 km og det ikke var mulig å reise med offentlig transport til lokal minstetakst.
Men de som går til fysioterapi og bor et stykke unna har vel behov for bruk av bil til behandlingsstedet?
- Dere som er behandlere skal vurdere om pasienten har behov for å bruke bil på grunn av helsen sin, altså ikke kan reise med offentlig transport pga helsetilstanden. Hvis det er tilfelle, kan du lage en reiseattest. Pasientreiser gjør vurderingen av om det finnes et offentlig transporttilbud eller ikke.
Er det slik at alle pasienter må ha reiseattest,? Tidligere har pasientene selv lagt inn dette i helsenorge, er ikke dette nok?
- Det er kun pasienter som har behov for bruk av bil av helsemessige grunner som kan få en reiseattest. Pasienten kan også legge ved dokumentasjon på behov for bruk av bil på reisen i søknaden sin, på samme måte som før, men det er enklere for pasienten om man har en reiseattest, da slipper pasienten å legge ved dokumentasjon i hver søknad. Pasienter som ikke har behov for bruk av bil kan også søke om reisestøtte, men da er det litt strengere vilkår for å ha rett til støtte, som at reisen må være mer enn 10 km, og at det ikke er mulig å reise med offentlig transport til lokal minstetakst.
Kan pasientene selv avbestille reisen samme dag/på kort varsel grunnet f.eks. sykdom? Eller må dette fortsatt ringes inn?
- Pasienten kan også avbestille reisen sin på Helsenorge, men det må gjøres før kl. 13.00 siste virkedag før reisen.
Gjelder reiseattesten for bil til flere behandlingssteder, som f.eks. lege, fysioterapi, sykehus, rehabilitering etc. Eller må det være ny attest for hver behandlingssted?
- Når det gjelder reiseattest for bil legges det ikke inn behandlingssted.
Hvis pas ikke selv avbestiller sin reise før klokka 13 virkedagen før reisen, er det noe gebyr på dette?
- Pasienten må kontakte 05515 for avbestilling hvis de ikke får avbestilt på Helsenorge
Regnes det som behov for bruk av bil til behandlingssted at der ikke går noe offtenlig transport som buss?
- Ja, men om det finnes offentlig transport eller ikke skal vurderes av Pasientreiser, ikke behandler.
Hva hvis pasienten av helsemessige årsaker har behov for taxi, gjelder attesten også for flere behandlingssteder?
- Pasientens fastlege kan gi attest som gjelder til flere behandlingssteder i samme attest. Men andre behandlere kan bare gi attest til eget behandlingssted.
Attest for varig tilrettelagt transport kan kun forordnes av lege? Eller kan sekretær gjøre dette på vegne av lege/behandlger?
- Det er pasientens behandler som må attestere behov for tilrettelagt transport, så den vurderingen kan ikke gjøres av sekretær. Men når vurderingen er gjort av legen, kan sekretæren lage selve attesten på vegne av legen.
Gjelder denne ordningen kun leger eller kan f.eks fysioterapeuter også skrive attest til behandlinger?
- Det er pasientens behandler som kan gi en attest, det vil si alle behandlere som er nevnt i folketrygdloven kap 5 og behandler som er ansatt i et helseforetak. Så en fysioterapeut kan lage attest for reiser til behandling hos seg.
Hvor går utgiften for transporten? Til den avdelingen attesterende lege er ansatt ved?
- Utgifter for pasientreiser går til det helseforetaket pasienten hører til.
Hvor lenge er en attest gyldig?
- En attest kan vare i inntil ett år.
Ett år til et og samme behandlingssted eller gjelder attesten generelt?
- Attesten vil gjelde til de behandlingsstedene den er laget til. Fastlege kan lage attest som gjelder til flere behandlingssteder. Sykehus kan lage attest til alle avdelinger i sitt helseforetak. Mens en fysioterapeut kan lage attest bare til sitt behandlingssted.
Kan pasienter selv sende søknad om attest?
Nei, de kan ikke sende en søknad til Pasientreiser om å få en attest. Pasienten må ta dette opp med behandleren sin.
Kan reisen/attesten bestilles til og til flyplass?
- Nei, en attest kan ikke lages til en flyplass. Det må være en adresse til et behandlingssted.
Kan reisen bestilles fra flyplass til behandlingssted?
- Behandleren kan bestille en reise som går for eksempel fra pasientens bosted via en flyplass og til behandlingsstedet, men det kan ikke lages en attest fra flyplass til behandlingssted. Slike reiser må bestilles som tidligere, ved at behandler legger det inn i NISSY.
Hvem er ansvarlig for kostnader til transport hvis pasienten avbestiller time ved behandlingssted, men ikke avbestiller reisen sin?
- Kostnaden går til Pasientreiser og helseforetaket, med mindre pasienten blir gjort ansvarlig for å betale dette selv.
Kan pasienten bestemme avreisetidspunkt, eller stipuleres det automatisk?
- Avreisetidspunktet beregnes automatisk, men pasienten kan bestemme når de skal være fremme på beh.stedet.
Kan attesten brukes til alle avdelinger innenfor samme Helseforetak? altså 1 attest til alle timene pas har på "huset"
- De som har samme rekvirenttilhørighet (de som jobber på samme behandlingssted), kan både se og endre hverandres opprettede attester. Hvis et behandlingssted har flere underenheter/avdelinger, så har man tilgang til å se disse (men ikke endre).Helsepersonell kan kun se de attestene som brukeren har tilgang til. Dette styres bland annet ut ifra “rekvirenttilhørigheten” som brukeren har.
Kan man bruke reiseattest for reiser til privat behandlingsted (feks Unilabs) på tilleggsundersøkelser som dekkes av det offentlige?
- Det er mulig å få attest til private behandlingssteder med avtale. En slik attest må lages av pasientens fastlege.
Hva med pasienter som vil svare at dette kan de ikke ordne selv?
- Du kan gi pasienter attest selv om de ikke er digitale.
- Pasienten kan ringe inn bestillingen sin direkte til Pasientreiser på telefon 05515.
Hvis pasienter ikke kan bestille reisa en dag før utskrivelse fra sykehus siden det ofte ikke er bestemt, må vi følge gammelmåten da?
- Returreise kan bestilles samme dag.
For de pasientene som ikke er i stand til å gjøre dette selv, kan vi gjøre det for de slik som tidligere?
- At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.
- Det er heller ikke alle pasienter som kan få en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser foregå som før.
Gjelder dette også pasienter som reiser med fly?
- Attester kan ikke opprettes for flyreiser. Pasientreiser i helseforetaket skal kontaktes når pasienter må reise med fly.
Gjelder reiseattest for bruk av bil for alle som kommer til behandlingsstedet. De som nå kjører selv. Eller er det slik at det gjelder et visst antall kilometer?
- Det er ingen begrensning i antall kilometer for dem som har en attest på at de har behov for å bruke bil på reisen.
Men hvilke pasienter er det som evt ikke kan få en reiseattest?
- Det er i all hovedsak pasienter med et langvarig behov for organisert reise, som kan ha rett til å få attest.
- At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.
Var det sånn at vi kan legge inn attest for bare 1 vei? For eks bare transport hjem?
- Ja, det kommer i løpet av uke 14.
Trodde det var slik nå at for å få igjen penger for reisen så måtte det være et visst antall kilometer på reisen.
- Hovedregelen er at reisen må være over 10 km, eller at man ikke kan reise med offentlig transport til lokal minstetakst. Men dette gjelder ikke for pasienter som har behov for å bruke bil av helsemessige grunner på reisen, de får støtte til reise også under 10 km
Kan behandler bestille selv om pasienten har reiseattest?
- Ja
Hva med de som ikke har Helse Norge? Eks. Utenlandske, gamle med dorotlf osv.
- Du kan fortsatt gi pasienten attest selv om de ikke digitale. Pasienten kan ringe inn bestillingen sin direkte til Pasientreiser på telefon 05515.
Ser for meg at pasientene bestiller returen for tidlig eller det er forsinkelse hos lege. Har de som har testet noen erfaring med om dette har vært en problemstilling med taxier som kommer før pasient er ferdig?
- Nei, men dette vil vi følge med på.
Kan helsepersonell se alle attester en pasient har?
- Nei. Helsepersonell kan kun se de attestene som brukeren har tilgang til. Dette styres bland annet ut ifra “rekvirenttilhørigheten” som brukeren har. De som har samme rekvirenttilhørighet (de som jobber på samme behandlingssted), kan både se og endre hverandres opprettede attester. Hvis et behandlingssted har flere underenheter/avdelinger, så har man tilgang til å se disse (men ikke endre).
Er dette noe legen skal gjøre? Å lage selve attesten?
- Legen kan gjøre det selv, men det kan også gjøres på vegne av legen (som f.eks. helsesekretærer/sykepleiere). Det fungerer på samme måte som når en rekvisisjon opprettes i NISSY. Det er viktig å skrive navnet på behandler som har gjort vurderingen av pasientens helsetilstand i feltet “ansvarlig rekvirent”.
Vil dette få ned ventetiden i telefonkø til pasientreiser? Og vil det få ned ventetiden på selve transporten? Det har vært et problem.
- På sikt antar vi at det blir færre telefoner, men i starten vil det kunne være behov for at både helsepersonell og pasienter ringer for å få hjelp med den nye løsningen
- Reisene er organisert likt som tidligere, og det er fortsatt helseforetakene som inngår avtaler med transportører.
Vil denne nye ordningen også fungere for pasienter som skal reise på tvers av fylker?
- Attester gjelder i utgangspunktet til behandlingssteder i egen helseregion. Ved lengre reiser skal Pasientreiser i helseforetaket kontaktes.
Gjelder dette hvis de skal på røntgen i etterkant?
- Pasienten må ha en attest til det stedet der røntgen foregår, da kan pasienten selv legge inn bestilling på reisen.
Hvis en lege fra Nyre har laget en slik attest, kan den også brukes dersom pasienten har time hos f.eks Øyepol uten at en lege fra øye er involvert?
- Pasienten kan ikke bruke attesten dersom Øyepol ikke er lagt til som behandlingssted på attesten. Lege på Nyre kan legge til Øyepol på attesten, men da må legen på nyre ha tatt en helsemessig vurdering for at pasienten også skal ha en attest til Øyepol.
Kan ein lage attest til både tilrettelagt reise og bruk av eigen bil dersom det er aktuelt å variere dette?
Behandlere kan gi to ulike typer reiseattester.
- Reiseattest for tilrettelagt transport:
- Hvis en pasient ikke kan reise med offentlig transport eller bil på grunn av helsen sin, kan behandleren gi reiseattest for tilrettelagt transport.
- Pasienter bestiller reisen ved å logge inn på Helsenorge eller ringe 05515. Hva slags transportmiddel som blir brukt på reisen bestemmes av Pasientreiser i helseforetaket, som også planlegger reiser.
Pasienter som har attest for tilrettelagt transport kan alltid velge å reise med bil i stedet. Da vil pasienten få dekket reisen med en standardsats per kilometer, (3,10 kr. per 2025) og bom-, ferje- og parkeringsutgifter. Det er derfor ikke nødvendig å utstede to attester til pasient til samme behandlingssted.
- Reiseattest for bruk av bil
- Behandlere kan gi reiseattest for bruk av bil til pasienter som ikke kan reise med offentlig transport på grunn av helsen sin.
- Da kan pasienten kjøre selv eller bli kjørt, og få dekket reisen med en standardsats per kilometer, (3,10 kr. per 2025) og bom-, ferje- og parkeringsutgifter.
Får de dekket parkering når de bruker egen bil og bompenger?
- Pasienter med reiseattest for bruk av bil eller tilrettelagt transport, kan få dekket bom-, ferje- og parkeringsutgifter når de bruker egen bil, i tillegg til standardsats per kilometer, (3,10 kr. per 2025).
Hva med de som kjører til poliklinisk time og blir uplanlagt innlagt etter time, får de dekket parkering mens de er innlagt?
- Pasienter som har en reiseattest og blir innlagt, får dekket parkering i perioden de er innlagt.
Når det gjelder flyreiser?
- Attester kan ikke opprettes for flyreiser. Pasientreiser i helseforetaket skal kontaktes når pasienter må reise med fly.
Er det mulig å se hvordan dette vil se ut for pasienten når de bestiller? Slik at vi evt. kan hjelpe dem første gang.
- Se opplæringsvideo på pasientreiser.no: Reiseattester for pasienter
- Les mer på Helsenorge hvor vi har samlet informasjon til innbygger: Bestill reisen din selv - Helsenorge
Hva med kronikere som følges gjennom et helt liv, for eksempel Habilitering? Mulig å 'kopiere' attest fra år til år?
- Ja. Når attesten blir deaktivert etter et år, er det en knapp ved siden av som heter “forny”. Dette åpner et tilsvarende skjema hvor noen av feltene er ferdig utfylt tilsvarende det deaktiverte skjemaet.
Jeg er kommunal fysio og har en pasient som er rullestolbruker som går i varmtvannsbasseng i regi av meg/oss. Dette har ikke samme adresse som arbeidsplassen min. Jeg går ut ifra at jeg kan legge denne adressen (varmtvannsbassenget) inn i attesten?
- Dette er noe vi holder på å utvikle en mulighet for nå, og det er planlagt levert i april/mai 2025.
Er det egentlig noe vits å opprette attester for pasienter som er innlagt bare noen dager og skal bare hjem eller til sykehjem og ikke komme tilbake?
- Det er ikke alle pasienter som kan, eller skal få, en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser foregå som før.
- At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.
Hvordan kan foreldre med barn mellom 12 og 16 år gjøre dette? Har de tilgang til å bestille på Helsenorge?
- Foreldre til barn mellom 12-16 år har ikke mulighet til å se eller opprette reise på Helsenorge per nå - med mindre forelder har fullmakt til å bruke Helsenorge på vegne av noen med manglende helserettslig samtykkekompetanse.
- Vi jobber med en løsning for å åpne dette for alle, samtidig som vi tar hensyn til taushetsplikten etter helsepersonelloven for person- og helseopplysningene vi behandler for attester og rekvirerte reiser.
- Plikten går ut på å holde opplysningene hemmelig og aktivt hindre at andre får vite om opplysningene. Det vil si at vi som hovedregel ikke skal dele opplysninger om pasientene til andre enn pasienten selv.
- Løsningen må utvikles i samarbeid med både Helsenorge, leverandør av NISSY og Pasientreiser HF.
Frem til dette er på plass gjelder følgende:
- Barn 12-16 år hvor forelder har «vanlig» tilgang:
- Hvis barnet har en reiseattest eller en planlagt organisert reise, vil ikke dette være synlig på Helsenorge. Foresatte vil kunne se «søk om penger etter reise» og «dine søknader og vedtak» når de logger seg inn på Helsenorge. Barn kan fortsatt ha en attest, men da må forelder ringe Pasientreiser for å bestille en reise i NISSY.
- Barn 12-16 år hvor forelder har «fullmakt»:
- Forelder kan ikke få det som kalles «ordinær fullmakt» for barnet sitt, men de kan få fullmakt når barnet er over 12 år og er manglende samtykkekompetent.
- Fullmakt for barn med manglende helserettslig samtykkekompetanse gir full tilgang til Pasientreiser sine funksjoner på Helsenorge. Det vil si «bestill pasientreise», «søk om penger etter reise», «dine organiserte reiser» «dine søknader og vedtak» og «dine reiseattester».
Les mer om «Fullmakt når noen har manglende helserettslig samtykkekompetanse» på Helsenorge.
Om nokon bestiller retur til klokken 13.00, men blir forsinka med behandlinga før 15.00. Kva skjer då?
- I et slikt tilfelle må pasienten ringe pasientreiser på 05515.
- Dette står på Helsenorge når pasienten bestiller returreise på Helsenorge:
- «Returreisen kan bekreftes når du vet når du tidligst kan bli hentet etter behandlingen, eller etter at behandlingen er ferdig».
Det vil si at det er mulig å vente med å bekrefte returen til man vet at man er ferdig – for å unngå tilfeller som dette.
Må pasienten inn i Helsenorge for å se når de blir hentet, eller kommer det også SMS om dette?
- Det kommer SMS på turer som er til behandling, men ikke på returer. Hentetid står på Helsenorge både ved både til-tur og fra-tur.
- De fleste drosje selskaper sender SMS når de er på vei.
Bestilles enkeltreiser som før?
- Ja, enkeltreiser bestilles som før.
- At pasienter nå kan få en reiseattest, er et tillegg til ordningen for bestilling av pasientreiser. Det vil fortsatt være mulig for deg som behandler å bestille enkeltreiser som tidligere.
- Det er heller ikke alle pasienter som kan få en reiseattest. For disse vil bestilling av reiser foregå som før.
Hva med de som kommer til screening i Mammografiprogrammet og ikke har krav på transport. Kan de bruke en eventuell attest som de har fra før på reiser til dette?
- Reiser til forebyggende helsearbeid, slik som screening etter Mammografiprogrammet, dekkes ikke av Pasientreiser etter reglene i pasientreiseforskriften. Pasienter skal derfor ikke bruke reiseattest for å bestille slike reiser.