Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Dette er informasjon til helsepersonell

Pasientreiser på Helsenorge

På Helsenorge kan pasienter og ledsagere søke om reisestøtte, se vedtak, samt se, bestille og endre sine organiserte pasientreiser.

Pasientreiser har flere selvbetjeningsløsninger for pasienter på Helsenorge:

Hovedregelen er at pasienten reiser til og fra behandling på egenhånd, og søker om reisestøtte etter at reisen er gjennomført.

Søke digitalt
Pasienten kan søke digitalt ved å logge seg inn på Helsenorge.

Pasienten mottar da vedtakene digitalt, og kan klage digitalt. 

Det er også mulig å søke digitalt med fullmakt. Pasienten kan både gi og få fullmakt på Helsenorge.

Søke på papir
Hvis pasienten ikke vil bruke den digitale tjenesten, kan pasienten søke om reisestøtte ved å sende inn reiseregningsskjema på papir.

Her finner du papirskjema og mer informasjon om hvordan pasienten søker. 

På Helsenorge finner pasienten informasjon om fremtidige organiserte pasientreiser.

For å finne vedtak, søknader og planlagte pasientreiser, må pasienten logge inn på Helsenorge.

Nå er det mulig for pasienter å bestille egne pasientreiser på Helsenorge. 

Kravet for å kunne bestille reiser på egenhånd, er at pasienten må ha en reiseattest som dokumenterer et varig medisinsk behov. Det er helsepersonell som skriver ut slike reiseattester. Reiseattestene kan gjelde for en periode på inntil ett år.

Les mer om reiseattester her

Pasienten kan i visse tilfeller endre organiserte pasientreiser på Helsenorge. Reisen må være organisert av helsemessige årsaker.

Endre hentetidspunkt
Hvis tidspunktet for behandling har endret seg, kan pasienten endre dato og tidspunkt for når hen skal være fremme på behandlingsstedet, og tidligste hentetidspunkt etter behandlingen.

Endre adresse
Pasienten kan endre adressen for hvor reisen skal starte og hvor hen skal reise til etter behandling. I tillegg til folkeregistrert adresse, kan pasienten velge mellom adresser som Pasientreiser i helseforetaket har lagret. Dette er vanligvis adresse til arbeidssted, skole eller adresse nummer to for barn som har to bosteder. Pasienten kan også legge inn andre adresser selv, men da må reisen være kortere enn fra folkeregistrerte adresse.

Endre behov
Pasienten kan legge til eller fjerne enkelte spesielle behov som er registrert på en pasientreise. For å endre andre spesielle behov, må pasienten ringe Pasientreiser. Husk at hvis det gjelder medisinske behov, er det behandleren som avgjør dette.

Alle endringer må skje senest klokken 13.00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres.

Som oftest trenger ikke pasienten å bekrefte reiser.

Hvis pasienten må bekrefte en reise
Enkelte reiser trenger bekreftelse. Hvis pasienten må bekrefte en reise, vil det dukke opp et gult varsel når pasienten logger seg inn på Helsenorge. 

Pasienten må bekrefte reisen sin senest klokka 13.00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres. 

Retur-reiser
Pasienten kan bekrefte retur-reise når pasienten vet når hen er ferdig med behandlingen. 

Hvis pasienten har fått en organisert reise som hen ikke lenger har behov for, kan pasienten avbestille denne på Helsenorge.

Pasienten kan avbestille reiser med drosje og Helseekspress/Helsebuss.

Frister for avbestilling
Pasienten kan avbestille reisen frem til sjåføren har mottatt bestillingen fra Pasientreiser. Når reisen er bestilt, eller hvis pasienten skal reise med fly eller sammen med andre, kan ikke reisen avbestilles digitalt. Da kan pasienten ringe Pasientreiser på 05515.

Pasienten kan sende klage via Helsenorge hvis hen har fått et digitalt vedtak på søknaden sin.

Sende klage digitalt
For å klage, logger pasienten seg inn på Helsenorge og velger vedtaket pasienten skal klage på i søknadsoversikten. Pasienten må åpne vedtaket og lese det før hen kan klage.

Sende klage på papir
Hvis klagen gjelder organiserte reiser eller pasientreiser med tilrettelagt transport, må pasienten sende inn en skriftlig klage på papir. Klagen sender hen til Pasientreiser i det aktuelle helseforetaket. 

Les mer om klagemuligheter på Helsenorge

Pasienter som ikke ønsker eller klarer å ta i bruk våre digitale løsninger, kan ta kontakt på telefon 05515 for hjelp med reisebestilling eller veiledning på Helsenorge.

Sist oppdatert 27.06.2025