Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Pasientreiseordningen

17 helseforetak og Pasientreiser HF har sammen ansvaret for pasientreiser i Norge. Pasientreiser HF har ansvaret for søknader om reisestøtte, og utvikler og forvalter nasjonale IKT-løsninger, som gjelder for hele området. Helseforetakene har ansvaret for å inngå avtaler med drosje- og flyselskaper, og organiserer pasientreiser med disse transporttilbudene.

​​kvinne med barn på buss​ ​

Foto: Pasientreiser HF, ​Dag Nordsveen

Pasientreiser i helseforetakene har ansvaret for planlegging og bestilling av organiserte reiser. Pasientreiser HF er et nasjonalt foretak som eies av de fire regionale helseforetakene, og har ansvar for saksbehandling og utbetaling av reisestøtte når pasienter reiser på egen hånd og søker om støtte til reisen i etterkant.

Organiserte reiser

Det er Pasientreiser i helseforetakene som har ansvaret for å planlegge og bestille organiserte reiser. De avgjør også om det er nødvendig med organisert reise hvis det ikke går offentlig transport på hele eller deler av strekningen. Pasientens behandler avgjør om en pasient trenger en organisert reise på grunn av helsen sin. 

Pasienter som har behov for organiserte reiser, enten på grunn av helsen sin eller trafikale årsaker, kan få en reiseattest, og bestille reisen sin selv på Helsenorge.

Alle henvendelser som gjelder organiserte reiser skal rettes til Pasientreiser i helseforetakene.

Søknader om reisestøtte

Søknad om reisestøtte til pasientreiser, når pasienten har lagt ut for reisen selv, kan gjøres digitalt på Helsenorge eller på papir.

Papirssøknader sendes til Pasientreiser HF, som skanner og saksbehandler søknadene. 

Pasientreiser HF har databehandleransvaret for de nasjonale datasystemetene som brukes innenfor pasientreiseområdet.

Nøkkeltall for pasientreiseområdet i 2024

  • 2,5 milliarder kroner brukt på pasientreiser
  • 7,92 millioner reiser totalt
  • 1,85 millioner besvarte telefonhenvendelser

Organiserte reiser:

  • 382 000 pasienter hadde organisert reise
  • 4,12 millioner bestillinger (95 prosent er drosjeturer)
  • 1,7 milliarder kroner brukt på organiserte reiser
  • 415 kroner er gjennomsnittskostnad per bestilling for helseforetaket

Søknader om reisestøtte:

  • 3,6 millioner pasientreiser
  • 1,1 millioner vedtak
  • 430 millioner kroner utbetalt til bruker
  • 137 kroner utbetalt i gjennomsnitt per reise (etter fratrukket egenandel)
  • 345.000 pasienter søkte om reisestøtte 

Serviceerklæring

I serviceerklæringen ønsker vi å informere deg som er pasient, reiseledsager eller pårørende, om hva du kan forvente deg i møte med Pasientreiser. 

Les serviceerklæringen
En kvinne som viser en kvinne noe på den bærbare datamaskinen

Er du pasient, pårørende eller ledsager?

All informasjon til pasient, pårørende og ledsager finner du på Helsenorge. Der finner du blant annet:

- lenke til digital søknad om reisestøtte

- mer om pasientreiser og hva du kan ha rett på

- innlogging slik at du selv kan se, bestille, bekrefte, avbestille eller endre din organiserte reise

- informasjon om satser og saksbehandlingstider

Klikk her for å komme til Helsenorge
En gruppe mennesker som står foran en gul buss

Felles mål for Pasientreiser

Styrene i de fire regionale helseforetakene har vedtatt et felles målbilde for pasientreiseområdet. 

Felles mål for pasientreiseordningen
Et tre på en gårdsplass
Sist oppdatert 01.07.2025