Administreringen av pasientreiser i Norge er organisert gjennom 17 pasientreisekontor og et nasjonalt foretak, Pasientreiser HF.
Foto: Pasientreiser HF, Dag Nordsveen
Pasientreisekontorene har ansvaret for planlegging og bestilling av reiser med rekvisisjon. Pasientreiser HF er et nasjonalt foretak eid av de fire regionale helseforetakene ansvar for saksbehandling og refusjon av pasientreiser uten rekvisisjon.
Reiser med rekvisisjon
Det er de lokale pasientreisekontorene som har ansvaret for å planlegge og bestille pasientreiser med rekvisisjon. Det er også lokale pasientreisekontor som skal utstede rekvisisjon for pasientreise i tilfeller der rutegående transport ikke finnes. Har pasienten behov for rekvisisjon til reise av helsemessige årsaker, er det pasientens behandler som skal utstede denne. Alle henvendelser vedrørende reiser med rekvisisjon skal rettes til det lokale pasientreisekontoret.
Papirskjemaet sendes til Pasientreiser HF. Der blir skjemaet og eventuelle vedlegg skannet og saksbehandet. Selve utbetalingen utføres av Pasientreiser HF, men kostnadene bæres av de lokale helseforetakene.
Pasientreiser HF har databehandleransvaret for de nasjonale datasystemetene som brukes innenfor pasientreiseområdet.
Nøkkeltall for pasientreiseområdet i 2022
2,4 milliarder kroner brukt på pasientreiser
7,6 millioner reiser totalt
1,6 millioner besvarte telefonhenvendelser
720.000 pasienter benytter rettigheten nasjonalt
Reiser med rekvisisjon:
383 000 unike brukere
3,97 millioner rekvisisjoner, utgjør 3,1 millioner turer (94 prosent er drosjeturer)
1,9 milliarder brukt på reiser med rekvisisjon
412 kroner brukt i gjennomsnitt per reise
383.000 unike brukere
Reiser uten rekvisisjon:
3,7 millioner pasientreiser
1,06 millioner vedtak
508 millioner kroner utbetalt til pasienter
217 kroner utbetalt i gjennomsnitt per reise (etter fratrukket egenandel)