Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Informasjon om pasientreiser i kommuner uten transportøravtale

I områder uten transportøravtaler må pasienten selv organisere og betale for reisen, og så søke om å få penger igjen i etterkant.

Publisert 09.10.2025
Sist oppdatert 10.10.2025
Foto: Adobe Stock

Det er Pasientreiser i helseforetakene som har ansvaret for å planlegge og bestille organiserte pasientreiser. Det er også hvert helseforetak eller helseregion som er ansvarlig for transportøravtaler med drosjeselskaper i området.

Nå er det flere kommuner i landet som mangler slike transportøravtaler, og sist ute er kommunene Porsanger og Sør-Varanger.

1.oktober trer nye drosjeavtaler for Finnmark i kraft - Pasientreiser HF

Det er viktig å vite at pasienter ikke mister retten til utgiftsdekning ved reiser til nødvendig behandling i disse kommunene heller, men pasienten må organisere og betale reisen selv og så søke om å få dekket reisen på papirskjema eller via selvbetjeningsløsningen på Helsenorge etter at reisen er gjennomført.

For å kunne få igjen penger for turen, er det viktig at behandleren dokumenterer at pasienten har rett på organisert reise på grunn av helsen sin. Dette kan gjøres ved at behandleren oppretter en enkeltbestilling (enkeltrekvisisjon), hvis det kun er snakk om en reise, eller lager en reiseattest til pasienten, hvis det er snakk om flere reiser over tid.

  • Snakke med behandleren og få en attest eller en enkeltbestilling (enkeltrekvisisjon), hvis pasienten trenger å kjøre bil eller drosje på grunn av helsen sin. Er det trafikale årsaker til at pasienten ikke kommer seg til behandling selv, er det Pasientreiser som må lage en bestilling eller attest.

  • Logge seg inn på Helsenorge og søke om reisestøtte til pasientreiser.

    • I søknaden, når pasienten kommer til spørsmålet om «Hvorfor var reisen med bil eller drosje?», er det viktig at pasienten huker av for valget «Pasientreiser sa jeg skulle bestille drosje selv», og skriver en forklaring i feltet under.

    • Laste opp dokumentasjon, som drosjekvittering eller parkeringskvittering, i søknaden.

  • Behandleren må fortsatt bekrefte pasientenes behov, og legge inn bestilling (rekvisisjon) eller attest på reisen. Hvis ikke dette er gjort, vil det ikke være synlig i våre systemer at pasienten har behov for en tilrettelagt reise. Pasienten kan da risikere at søknaden blir avslått, eller at pasienten kun får støtte til reisen med en standard kilometersats.

Ta gjerne kontakt med vår brukerstøtte på telefon 05515 for spørsmål eller veiledning.