Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
En mann i rullestol

Ny løsning gir mer frihet til pasientene og mer tid til behandlerne

For mange pasienter kan reise til og fra behandling være en utfordring. Med Pasientreisers nye ordning med reiseattester, blir hverdagen enklere – både for pasienter, pårørende og behandlere.

Marte Frimand
Publisert 01.10.2025
En mann i rullestol

Geir Strømsholm får fysikalsk behandling en gang i uken, og reiser en drøy mil hver vei. Tidligere måtte behandleren bestille reisen for ham, hver gang han skulle til behandling og hadde helsemessig behov for en organisert reise.

– Jeg følte nesten at jeg maste. De er jo ikke et reisebyrå. De skal bruke tiden sin på behandling, sier Geir.
Geir Strømsholm, bruker av Pasientreiser

Hvis du har behov for en tilrettelagt reise på grunn av helsen din eller trafikale årsaker, kan du få en reiseattest. Med det nye systemet, legger behandleren inn en digital reiseattest på Helsenorge. Så kan pasienten bestille reisene sine selv, eller reise med egen bil og få utgiftene refundert i etterkant.

Vinn-vinn for pasient og behandler

Med reiseattest har Geir fått mer frihet og styrer dagene sine i større grad selv.

– Jeg går bare inn på Helsenorge-appen på telefonen, legger inn tidspunkt for behandling og retur, og taxien kommer automatisk og henter meg. Det er en utmerket løsning, sier han.

Han setter stor pris på fleksibiliteten ordningen gir.

– Noen dager er jeg oppegående og kjører selv. Da søker jeg om refusjon på Helsenorge og får pengene på konto etter noen dager. Andre dager bestiller jeg transport. Nå mestrer jeg hverdagen på en helt annen måte. For behandleren betyr det mer tid til det viktigste – å gi behandling, sier Geir.

En person som sitter i rullestol utenfor en bygning

Pårørende kan bestille for deg

Når du har fått reiseattest, kan også pårørende bestille reisen for deg. Det er enkelt å gi fullmakt på Helsenorge.

– Du bare legger inn hvem som skal kunne bestille på dine vegne, enten det er ektefelle, hjemmesykepleie eller en venn. Det er enklere enn mange tror, sier Geir, og legger til:

– Noen vegrer seg kanskje for å bruke appen eller nettsiden. Men det er veldig enkelt, og de fleste vil få det til.

For de som ikke er digitale, er det fortsatt mulig å bestille reiser ved å ringe Pasientreiser på telefon 05515. 

– Noen vegrer seg kanskje for å bruke appen eller nettsiden. Men det er veldig enkelt, og de fleste vil få det til.
En person som sykler

Reiseattest

  • Det finnes to typer reiseattest som behandler kan gi:
    • Tilrettelagt transport – for pasienter som av helsemessige årsaker trenger tilrettelagt transport til behandling.
    • Bruk av bil – for pasienter som ikke kan reise med offentlig transport av helsemessige årsaker.
  • Er det trafikale behov for attesten, som at det ikke går offentlig transport på strekningen, lages reiseattesten av Pasientreiser.

Er du behandler, finner du mer informasjon om reiseattester på pasientreiser.no/helsepersonell/reiseattest/

Slik gir du fullmakt til andre

  • På Helsenorge kan du enkelt og trygt gi fullmakt til at pårørende eller andre kan bestille reiser for deg.
  • Du bare legger inn hvem som skal ha fullmakt.
  • Du vil aldri kunne gi andre tilgang til mer enn du selv har tilgang til.
En person som holder en telefon

Pasientreiser

  • Pasientreiser er en ordning som gir støtte til pasienter som må reise for å få nødvendig helsehjelp.
  • Du kan få støtte til reiseutgiftene dine etter at du har reist, eller få en organisert reise hvis du ikke kan reise på egen hånd. Hovedregelen er at du ordner reisen selv, og søker om støtte til reisen i etterkant.
  • Pasientreiser avgjør om du har rett til organisert reise av trafikale årsaker, som manglende kollektivtilbud.
  • Behandler avgjør om du har behov for organisert reise på grunn av helsen din.
  • Ved å logge deg inn på Helsenorge kan du søke digitalt om reisestøtte, se og klage på vedtak, se dine reiseattester, se, bestille, avbestille, bekrefte og endre organiserte reiser.