We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Dette er informasjon til helsepersonell

Bestilling av pasientreiser

Her finner du informasjon om hvordan du som helsepersonell kan lage reiseattester eller bestille pasientreiser digitalt, samt innlogging til NISSY.

Behandlere som er tilknytt​et helsenettet til Norsk Helsenett kan bestille pasientreiser digitalt.

Løsningen gir rask og sikker formidling av informasjon fra behandler til transportør. Du kan lage reiseattester eller bestille reiser i Pasientreisers eget system for reisebestilling, NISSY.​ Det er også mulig å bestille reiser via mange av de største journalsystemene.

Her kan du som er helsepersonell lære hvordan en reise (rekvisisjon) bestilles i NISSY (pdf).

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt helseforetak på 05515 ved behov for ytterligere opplæring i bruk av NISSY.

Vær oppmerksom på at en feil i en elektronisk rekvisisjon kan generere feil type transport for pasienten. Vær derfor nøye med utfyllingen!

NISSY støttes i følgende nettlesere: Edge, Firefox og Chrome. NISSY er optimalisert for moderne nettlesere, og enkelte funksjoner kan ikke fungere som forventet i eldre eller ikke-støttede nettlesere.

Hvis en pasient har behov for organiserte pasientreiser, kan du som behandler lage en reiseattest slik at pasienten selv kan bestille reisene sine på Helsenorge. Det sparer tid for deg som er behandler, og gir pasienten mer kontroll på reisen sin.

Helsepersonell som er tilknyttet helsenettet til Norsk Helsenett​ kan bestille brukertilgang eller opprette et nytt behandlingsted i NISSY. ​

 

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt helseforetak på 05515​. 
 
Utenfor Pasientreisers åpningstid kan Norsk Helsenett kontaktes på telefon 24 20 00 00 hvis brukeren din er sperret. Det er en forutsetning at du er registrert med e-post eller mobilnummer i NISSY.​ Det er ikke mulig å bestille transport ved å ringe dette nummeret. ​

I de tilfellene behandleren ikke har tilgang til elektronisk rekvirering, for eksempel ved nedetid, skal rødt rekvisisjonsskjema/rekvisisjonsblokker på papir benyttes som reserveløsning.​

Her kan du bestille røde rekvisisjonsskjema/rekvisisjonsblokker

Ta kontakt med Pasientreiser i ditt helseforetak på 05515 ved spørsmål om rekvirering. Pasientreiser vil hjelpe med nødvendig informasjon som oppsett, bruker-ID og passord. 

For spørsmål om oppsett og teknisk løsning i behandlerens journalsystem, må den aktuelle systemleverandøren kontaktes. 

​Det er laget brukermanualer og lynguider for å hjelpe helsepersonell med elektronisk rekvirering.

Disse kan lastes​ ned i PDF-format ​fra linkene under:​​​​

  • Glemt passord eller deaktivert bruker?

    Hvis du skriver passordet feil mer enn tre ganger vil brukeren din bli deaktivert. Du kan aktivere din egen bruker igjen ved å trykke bytt/glemt passord. Da får du tilsendt et nytt passord på telefon eller e-post.

Last updated 12/16/2025