Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Pressemellding:

Systemendringer hos Pasientreiser HF

Pasientreiser HF har gjort endringer i saksbehandlingssystemet som gjør at det skal ta kortere tid fra pasient søker til pengene utbetales.

Publisert 02.05.2024
Sist oppdatert 14.05.2024
En kvinne med langt hår

Pasienter som av helsemessige eller trafikale årsaker ikke kan reise med offentlig transport, kjøre selv eller bli kjørt, kan ha rett på en rekvirert reise. Å reise med rekvisisjon betyr at Pasientreiser i lokale helseforetak organiserer reisen, og velger det transportmiddelet som er mest hensiktsmessig. Det er pasientens behandler som bekrefter at pasienten har behov for en tilpasset og rekvirert reise.

For tiden må noen pasienter i Glåmdalen, som har rett på tilrettelagt transport, legge ut for reisen selv og søke om pengestøtte etter at de har reist. Behandleren må fortsatt bekrefte pasientenes behov, og legge inn rekvisisjon på reisen.

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for saker som må behandles manuelt var i uke 17 på 23 dager.

- Vi, i Pasientreiser HF, forstår at det kan være krevende for pasienter å legge ut for reisene sine og spesielt når det tar lang tid før de får igjen pengene. Vi har nå gjort noen endringer i vårt saksbehandlingssystem som vil kunne gjøre at flere pasienter i Glåmdal-regionen kan få kortere saksbehandlingstid hos oss, forteller Rita Kilvær, administrerende direktør i Pasientreiser HF.

Pasientreiser har som mål å ha en gjennomsnittlig saksbehandlingstid for alle saker på 12 dager.

- 65 prosent av alle søknader vi mottar behandles automatisk, og har en saksbehandlingstid på seks dager, men hvis en søknad må behandles av en saksbehandler tar det lenger tid å få igjen penger. Dette er søknader som inneholder dokumentasjon fra behandler eller har andre vedlegg, sier Kilvær.

Slik søker pasient:

Pasient kan søke om pengestøtte på papirskjema eller via selvbetjeningsløsningen på Helsenorge. Rundt 90 prosent av søknadene vi mottar kommer via Helsenorge. Pasienter som ønsker å søke digitalt og må legge ved dokumentasjon (for eksempel kvittering for drosjeregning), kan gjøre det ved å ta bilde og laste opp vedleggene i søknaden på Helsenorge.

- Pasienter som er usikre på hvordan de skal søke, kan gjerne ta kontakt med vår brukerstøtte på telefon 05515 for å få hjelp og veiledning, avslutter Rita Kilvær.

Kontakt Pasientreiser HF:
Ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Mari Eia Bringedal (93894344) for mer informasjon eller hvis dere ønsker intervju med Rita Kilvær.

Her finner dere pressebilder av Rita: Pressebilete Rita Kilvær - Pasientreiser HF