Ny talemelding på telefon 05515

16. september kl. 23.00 endres den overordnede talemeldingen på telefon 05515, slik at det første tastevalget blir likt for alle innbyggere over hele landet.

Publisert 16.09.2024
En kvinne med hodetelefoner, som sitter ved et skrivebord med en datamaskin
16. september kl. 23.00 endres talemeldingen på telefon 05515 for Pasientreiser.

Fram til nå har Pasientreiser hatt ulike tastevalg basert på hvor i landet innbyggerne ringer fra.

Endres på øverste nivå

Men nå endres talemeldingen på øverste nivå. Da kommer tastevalgene for å få hjelp med rekvirerte reiser og søknader om pengestøtte tidligere frem, uavhengig av hvor i landet innbyggerne ringer fra.

Den nye talemeldingen blir slik:
«Velkommen til Pasientreiser.
Du får nå tre valg:
Skal du planlegge, eller har du bestilt, en reise, tast 1.
Skal du søke om, eller har du søkt om, penger etter en reise, tast 2.
For andre henvendelser, vennligst vent på svar.»

Ved å taste «1» eller vente på svar, vil innbyggerne bli loset til sitt nærmeste helseforetak med Pasientreiser. Ved å taste «2», kommer innbyggerne til Pasientreiser HF. Deretter er tastevalgene som tidligere, både ved de ulike helseforetakene og hos Pasientreiser HF.

Raskere hjelp og veiledning

Ved å endre på den overordnede talemeldingen, er målet at telefonitjenesten blir mer forutsigbar for innbyggerne som ringer inn, uansett hvor de ringer fra, og at innbyggerne skal få raskere hjelp og veiledning på telefon.

Den nye talemeldingen skal etter planen prøves ut i tre måneder.