Pasient- og brukerettighetsloven § 7-3 stiller noen krav til klagens form og innhold:
- Den skal være skriftlig
- Den skal være undertegnet av klager
Klagen bør også vise hva det klages på, og gi opplysninger som kan være av betydning for behandling av klagen. Det er naturlig at klager viser til vedtaket det klages på, og at det står noe om hva klager ønsker å få endret. I tillegg bør klager gi nødvendige opplysninger som mangler i saken eller mer informasjon om saken.
Hvis det oppdages feil eller mangler ved klagen, for eksempel at klagen ikke er signert, må klager få en kort frist til å rette opp manglene ved klagen. Det står i pasient- og brukerrettighetsloven § 7-3 siste punktum. Har ikke klager rettet opp i manglene ved klagen innen den gitte fristen, skal saken avvises, se forvaltningsloven § 33. Dette er særlig viktig i saker som skal sendes videre til Statsforvalter for ny behandling. Hvis Statsforvalter får oversendt en klage hvor formkravene ikke er oppfylt, blir hele saken avvist av Statsforvalter.