Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Reiser ved fristbrudd

Det står pasient -og brukerrettighetsloven § 2-2 a tredje ledd at spesialisthelsetjenesten skal fastsette en frist for når en pasient med rett til nødvendig helsehjelp, senest skal motta helsehjelpen. Hvis spesialisthelsetjenesten bryter denne fristen, får pasienten om nødvendig rett til helsehjelp uten opphold fra annet helseforetak, fra private tjenesteytere eller fra tjenesteytere i utlandet, etter § 2-2 b. Bestemmelsen i spesialisthelsetjenesteloven § 5-2 tredje ledd plasserer finansieringsansvaret for fristbruddet, inkludert reiseutgifter, hos det regionale helseforetaket i pasientens bostedsregion.

Det står i pasientreiseforskriften § 11 at reiseutgifter som dekkes etter annet regelverk enn pasient- og brukerrettighetsloven § 2-6 og pasientreiseforskriften, ikke dekkes etter pasientreiseforskriften. Det vil si at reiseutgifter som dekkes etter spesialisthelsetjenesteloven § 5-2 tredje ledd, ikke dekkes etter reglene i pasientreiseforskriften. Satsene i pasientreiseforskriften gjelder derfor ikke for fristbruddsaker. 

Helse og omsorgsdepartementet tolker spesialisthelsetjenesteloven § 5-2 tredje ledd slik at fristbruddpasienter har krav på å få dekket sine utgifter til reise og opphold fullt ut. Retten gjelder også reise til utlandet. Dette betyr at pasienten skal få dekket alle sine reise- og oppholdsutgifter fullt, men det må utøves skjønn i forhold til at billigste alternativ skal være valgt.

Som utgangspunkt dekkes kost- og overnattingsutgifter etter dokumentasjon, som for eksempel regninger. Hvis det ikke ligger ved dokumentasjon på utgifter for kost, dekkes kost etter statens satser. Transportkostnader dekkes etter faktiske utgifter. Har pasienten benyttet bil dekkes kjøregodtgjørelse etter Statens satser.

For utenlandsreiser gjelder egne satser

Ved søknad om tapt arbeidsinntekt dekkes det reelle tapet.

Fristbruddpasienter må ikke betale egenandel ved reisene, siden pasientreiseforskriften ikke gjelder for fristbruddsaker. 

Fristbruddsaker blir sendt til Enheten for spesialsaker. Eventuelt oppdages fristbruddsaker i saksbehandlingssystemet av saksbehandler ved at saken er påført et løpenummer fra Helfo. Fristbruddsaker som ved en feil har havnet i saksbehandlingsystemet for pasientreiser, må tas ut, fordi det kun er vanlige pasientreiser som skal behandles i dette systemet, etter syketransportregisterforskriften § 2 nr. 2. Vedtak i fristbruddsaker må derfor fattes og arkiveres manuelt.

Fristbruddsaker behandles av enheten for spesialsaker for Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst, mens saker fra Helse Nord og Helse Vest sendes dit for behandling.

Hvis fristbruddpasienten har behov for en organisert reise av Pasientreiser, må pasientene som er utsatt for fristbrudd ringe telefon 05515 for å bestille transport. Dette gjelder ikke for fristbruddpasienter fra Helse Nord, der fristbruddpasientene ringer til Via for bestilling av transport.

Ved klage på en fristbrudsak gjelder de vanlige klagereglene i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7. Les mer om klage her.

Sist oppdatert 28.07.2025