Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Pasienten har trafikale behov for en organisert reise

Hvis pasienten trenger en organisert reise fordi det ikke går offentlig transport eller av private årsaker, skal pasient kontakte Pasientreiser.

Hvis det ikke går offentlig transport, er det Pasientreiser som avgjør om pasienten har rett på en organisert reise eller en reiseattest. I disse tilfellene skal du som behandler derfor henvise pasienten til Pasientreiser på telefon 05515. 

Akutte behandlinger
Uplanlagte, akutte behandlinger utenfor åpningstid forekommer først og fremst hos legevakten.

Hvis det er utenfor åpningstid, og en pasient har behov for reise hjem på grunn av manglende rutegående trafikk, kan du høre om pasienten kan legge ut for reisen selv. Pasienten kan søke om å få dekket nødvendige, dokumenterte  reiseutgifter i etterkant.

Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515 for spørsmål om rutiner utenfor åpningstid.
 

Er det private grunner til at pasienten ikke kan gjennomføre reisen?

  • Pasient har ikke råd: En pasient som har rett på organisert reise, men som ikke kan betale egenandelen, fritas ikke fra plikten til å betale egenandel. I slike tilfeller kan Pasientreiser eller transportør fakturere pasienten i etterkant. 

  • Pasienten er ruset: Rus er ikke alene en helsemessig årsak til å få organisert reise. Du kan alltid henvise pasienten til å ringe Pasientreiser på telefon 05515 for veiledning.
Sist oppdatert 17.12.2025