Strategi 2020-2025
Pasienten får oppfylt sin rett til pasienttransport
Foretakets formål
Behovet for helsetjenester vil øke i fremtiden. I et samfunn i endring, med befolkningsvekst og økt levealder, utvidede behandlingsmuligheter og høyere forventninger til tjenestene, må helsetjenestene endre seg i takt med endringene i omgivelsene. Kvaliteten må heves og endringstakten økes.
Pasientene skal være sikre på at tjenestene virker, at de er trygge og at de henger godt sammen når de er avhengig av helsehjelp fra flere instanser. De skal få god oppfølging, og ikke bli kasteballer mellom behandlingsinstitusjonene. Dette skaper behov for effektiv samhandling og sikker formidling av informasjon om pasienten. Ny kunnskap, teknologi og behandling gjør det mulig å gi et stadig bedre tilbud. Digitale løsninger gir nye muligheter til å endre tjenestene, hvordan de leveres og av hvem.Pasienten er en aktiv ressurs, og tjenesten skal være integrert i det helhetlige pasientforløpet.

For helse pekes det på at den teknologiske utviklingen bringer fram nye behandlingstilbud og endret oppgavefordeling og arbeidsmetoder. Dette gjør at befolkningen vil etterspørre mer digitale tjenester og som følge av økt bevissthet om rettigheter og muligheter vil det utvikles en mer brukerorientert helsetjeneste.
Dette fikk pasientene i 2019
Myndighetene forventer at det legges til rette for enkel og naturlig kontakt med sikre og tilgjengelige helsetjenester på nett, og at innbyggerne får bedre oversikt og innflytelse over egen helse og behandling. Den teknologiske utviklingen gjør det eksempelvis mulig for enkelte pasientgrupper å få medisinsk oppfølging enten via telemedisin eller ved å få tilrettelagt behandling i hjemmet. For de brukerne som må reise til behandling, er pasientreiser allerede etablert som en tjeneste på helsenorge.no.
For å innfri nasjonale føringer må tjenestene kontinuerlig videreutvikles slik at innbyggerne får ytterligere innsyn i egne opplysninger og at de gjennom dialog har muligheter til å påvirke tjenesten. Utfordringene kan ikke løses i den enkelte virksomhet eller sektor. Det må samarbeides på tvers for å skape sammenhengende tjenester som løser brukernes behov – uavhengig av hvem som leverer tjenesten.
Skjermbilde av en fiktiv bruker av Pasientreisers tjenester på helsenorge.no.
Offentlige føringer
Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine. FNs bærekraftsmål reflekterer de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling: klima og miljø, økonomi og sosiale forhold.Pasientreiser HF kan bidra ved å:
På Helseekspressen reiser mange sammen til og fra behandling
De siste årene er det lagt frem flere stortingsmeldinger og utredninger med føringer for hvordan de offentlige tjenestene skal utvikles framover. I tillegg beskriver Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 hvordan pasientens helsetjeneste skal utvikles de neste fire årene.Fire sentrale og sektorovergripende utredninger som vil få konsekvenser for pasientreiseområdet er:
Perspektivmeldingen 2017
Meld. St. 29 (2016-2017)

Perspektivmeldingen drøfter viktige utfordringer for norsk økonomi, for offentlige finanser og for videreføring av de norske velferdsordningene i et langsiktig perspektiv. Hovedkonklusjonen er at varig velstand krever vilje og evne til omstilling.
Digital agenda for Norge
Meld. St. 27 (2015–2016)

Digital agenda presenterer regjeringens hovedmål og hovedprioriteringer i IKT-politikken. Meldingen beskriver hvordan teknologi kan benyttes for å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor og varsler økt innsats på dette området. Digital agenda har fem hovedprioriteringer som gir politikken retning og som tydeliggjør hva regjeringen ser som det viktigste å legge innsats i fremover:
- Brukeren i sentrum
- IKT er en vesentlig innsatsfaktor for innovasjon og produktivitet
- Styrket digital kompetanse og deltakelse
- Effektiv digitalisering av offentlig sektor
- Godt personvern og god informasjonssikkerhet
Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025

Hensikten med strategien er å understøtte digital transformasjon i hver enkelt virksomhet, og i offentlig sektor som helhet. Digital transformasjon betyr å endre de grunnleggende måtene virksomhetene løser oppgavene på ved hjelp av teknologi. Det innebærer at virksomhetene gjennomgår radikale endringer med mål om bedre brukeropplevelser og smartere og mer effektiv oppgaveløsning. En slik tilnærming kan føre til at organisasjonen må endres, ansvar flyttes, regelverket skrives om, eller prosesser designes på nytt.
Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023

Pasienter og pårørende skal oppleve forutsigbarhet, trygghet og kontinuitet, og pasientene skal ha likeverdig tilgang til gode helsetjenester uavhengig av hvor de bor i landet. Det er et mål at pasientene skal bli mer aktive deltakere og at de opplever kvalitet og sammenhengende tjenester. Uønsket variasjon i tjenestene skal reduseres, og digitalisering og nasjonal styring av IKT-utviklingen løftes som sentrale virkemidler for å effektivisere og videreutvikle helse- og omsorgstjenesten.
De politiske føringene er gjennomgående i de regionale helseforetakenes strategiplaner og Pasientreiser HF legger derfor også dette til grunn i sin utforming av strategiplan 2020-25.
Eiernes strategier og føringer
Helsevesenet skal gi gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, kjønn, bosted, økonomi og etnisk bakgrunn.Strategiplanen til Pasientreiser HF bygger på strategiske føringer som fremgår av de fire RHF-enes strategidokumenter, oppdragsdokumenter og protokoller fra foretaksmøter. Her er det flere sammenfallende temaer som foreliggende strategiplan for Pasientreiser HF bygger på. Blant disse er:
Pasientens helsetjeneste der pasienten har en aktiv rolle
Større grad av samordning og samhandling
Standardisering av arbeidsprosesser
Digital samhandling skal være primær kanal for dialog med det offentlige
IT-løsninger som virkemiddel for å oppnå forenkling, selvbetjening og automatisering
Det er to former for pasientreiser; reiser uten og reiser med rekvisisjon. Det gjennomføres totalt ca. 8,6 millioner reiser i året fordelt med ca. halvparten på hvert område. Reiser med rekvisisjon er det mest kostnadsdrivende.
Uavhengig av organisering i sektoren må det utarbeides løsninger som sikrer samhandling og at
innsikt og informasjon deles på tvers av tjenestetilbydere. Klare verdier knyttet til pasientenes behov
og krav til prioritering skaper effektive og forutsigbare systemer, og skaper tillit hos pasientene og i
befolkningen.
Ved å samhandle og dele innsikt og informasjon på tvers av tjenestetilbydere, vil brukerne oppleve å
få likeverdige, trygge og forutsigbare tjenester. Mens brukerne får fleksibilitet og
påvirkningsmuligheter over egen reise, fritas helsepersonell fra administrative arbeidsoppgaver slik
at ressursene kan brukes til helsetjenester.
En enkel, tilgjengelig og kostnadseffektiv pasientreise
Pasientreisers visjon
Overordnet målbilde
Pasientreiser HF har formulert et overordnet målbilde for 2025 der pasientreiseområdet møter dagens utfordringer, samfunnstrendene, samt brukernes forventninger til offentlige tjenester. Målbildet er definert med utgangspunkt i foretakets visjon.
Målbilde 2025, bruker- og samfunnseffekter

Bruker- og samfunnseffekter som foretaket skal levere er:
En aktiv og deltakende bruker
En enkel pasientreise
En tilgjengelig pasientreise
En kostnadseffektiv pasientreise
1. En aktiv og deltakende bruker
2. En enkel pasientreise
3. En tilgjengelig pasientreise
4. En kostnadseffektiv pasientreise
Målbilde for reiser med rekvisisjon

Målbilde for reiser uten rekvisisjon

Formål
Visjon
Verdier
- Engasjert
- Imøtekommende
- Pålitelig
Pasientreiser 2025
- Pasientreiser fremstår samlet og som èn tjeneste til pasient, og tjenesten er integrert i et helhetlig pasientforløp
- En aktiv og deltagende bruker
- En enkel pasientreise
- En tilgjengelig pasientreise
- En kostnadseffektiv pasientreise
Målbilde for reiser med rekvisisjon
- Pasienten er en aktiv ressurs og veiledes før, under og etter reisen av en selvbetjeningsløsning
- Rekvirering er en digital prosess. Behandler gjør kun unntaksvis vurdering av behov for tilrettelagt transport
- Transport sees samlet og gir optimal utnyttelse av ressursene i et fremtidig transportmarked
Målbilde for reiser uten rekvisisjon
- Rettigheten utløses uten behov for å søke
- Pasienten får umiddelbart svar hvis det ikke er behov for skjønn
- Pasienten kan gi informasjon og få svar digitalt