For å oppnå ønskede effekter for brukerne og samfunnet, må pasientreiser legge til rette for at tjenestene er digitale, brukervennlige, sikre og tilgjengelige til enhver tid, samt at pasienter som selv ønsker det, blir en aktiv part i prosessene. Pasientens behov skal ivaretas under utvikling av tjenestene og relevant informasjon skal følge pasienten. Pasienten skal møte en felles og enhetlig tjeneste som er integrert i pasientforløpet.
Foretakets strategiplan tar opp i seg disse elementene og bygger videre på strategiske føringer som fremgår av de fire regionale helseforetakenes strategidokumenter, oppdragsdokumenter og protokoller fra foretaksmøter. Her er det flere sammenfallende temaer som Pasientreiser HFs planer bygger på.
Blant disse er:
- Standardisering av arbeidsprosesser
- Større grad av samordning og samhandling mellom aktørene IKT-løsninger som virkemiddel for å understøtte dette
Pasientreiser HFs overordnede mål er å bidra til at løsninger for pasienter og pårørende skal være gode, likeverdige, brukervennlige og effektive. Selvbetjeningsløsninger for pasient er en sentral del av tjenestene som planlegges utviklet.
I foretakets strategiplan fokuseres det på hvordan Pasientreiser HF kan bidra til modernisering, fornying og forenkling av pasientreiseområdet. Basert på dette har Pasientreiser HF formulert følgende måbilder:
For brukerne:
- Forbedret kvalitet og tilgjengelighet
- Forenklet søknadsprosess
- Aktiv deltagelse i prosessen reiser med rekvisisjon
- Tilbys hensiktsmessige alternativer
- Enklere dialog med pasientreiser
For helsepersonell:
- Effektiv og forenklet prosess for rekvirering
- Enkel tilgang til informasjon og beslutningsstøtte
- Aktiv bidragsyter ved utvikling av tjenester som påvirker deres hverdag
For eier:
- Forbedret system for synliggjøring av kostnadseffektivisering
- Informasjon om realisering av gevinster
- Hensiktsmessig organisering av reiser uten rekvisisjon
- Kostnadseffektiv utvikling av systemene
- Informasjon om brukernes opplevelse av tjenesten
I den videre utviklingen av tjenestene skal pasientene ha en sentral rolle. Løsningene skal ha fokus på at pasientene enkelt skal kunne orientere seg og benytte sine rettigheter, samt legge til rette for ytterligere automatisering av oppgavene.