Pasientene opplevde den tidligere ordningen for å søke om utgiftsdekning for pasientreiser som tungvint. Ordningen medførte store papirforsendelser, manuelle prosesser relatert til gjeldende regelverk, og var som følge av dette dyr å administrere. Det var ikke mulig å sende søknad om dekning av utgifter elektronisk i den tidligere ordningen, og nødvendig dokumentasjon og kvitteringer fra reisen måtte samles og sendes per post sammen med søknadsskjema.
Gjennom prosjekt Mine pasientreiser er det utviklet en løsning som, gjennom et forenklet regelverk og elektronisk innsending, gjør det enklere for pasientene å søke om dekning av reiser hos Pasientreiser. Ved at pasienten registrerer opplysninger om reisen digitalt, og ved at flere søknader behandles maskinelt, øker likebehandlingen av pasientene og administrasjonskostnadene reduseres.
Pasientreiser ANS var tidlig en pådriver for å forenkle ordningen, og prosjektets leveranser er, sammen med nytt regelverk, resultatet av et forbedringsarbeid som i samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet har pågått siden 2012
Med bakgrunn i dette fikk Pasientreiser ANS i 2013 oppdraget med å lede og gjennomføre prosjekt Mine pasientreiser på vegne av de fire regionale helseforetakene.
Prosjektet har hatt disse overordnede målene:
En enklere og mer tilgjengelig løsning
Størst mulig grad av kvalitet og likebehandling i saksbehandlingen
Kostnadseffektiv oppgaveløsning og administrasjon
Ny forenklet ordning for reiser uten rekvisisjon ble lansert 1. oktober 2016.
En digital og brukerorientert løsning
Den nye ordningen for reiser uten rekvisisjon, med nytt regelverk og nye saksbehandlingsprosesser, tilbyr en enklere og mer tilgjengelig løsning for brukerne, blant annet med muligheten for elektronisk innsending av søknader om dekning av reiseutgifter. Den elektroniske løsningen er tilgjengelig på den nasjonale helseportalen helsenorge.no.
Samtidig som nytt, digitalt søknadssystem ble utviklet for pasientene, ble det også utviklet et nytt saksbehandlingssystem. Systemet håndterer prosessen fra pasientens søknad mottas og registreres hos Pasientreiser ANS, saksbehandles hos pasientreisekontorene, frem til vedtak og til slutt betaling går ut til pasienten. Systemet, PRO 3.0, legger til rette for langt færre manuelle operasjoner i saksbehandlingen og dermed en mer kostnadseffektiv administrasjon.
Da elektronisk selvbetjeningsløsning ble lansert 1. oktober 2016 på helsenorge.no, som er den offentlige helseportalen for innbyggerne i Norge, ble samtidig all pasientrettet informasjon lagt på samme sted. På pasientreiser.no ligger nå informasjon til helsepersonell, transportører og andre fagpersoner.
Prosjektet Mine pasientreiser har vært et stort og omfattende arbeid, og den nye digitale løsningen representerer en radikal fornying og forenkling for pasientene. Samtidig har prosjektet gitt organisasjonen erfaringer og økt kompetanse som vil være av verdi for pasientreiseområdet ved fremtidig prosjektarbeid.